Jacob
    Hej! Är väldigt nervös inför min gymnasietid, har ingen motivation till skolan och vill inte gå i gymnasiet, hur ska jag ta mig till? Vad ska jag säga till mina föräldrar, lever med bara min pappa och känns som att han skulle behöva hjälp hemma i huset dagligen också, Det är inte för att jag är nervös eller för att jag har lite kompisar jag vill sluta skolan, det är just för att jag inte har motivationen till skolan, En till fråga, hur ska jag säga till min far att jag vill hoppa av? Kan även säga att jag ska börja ekonomi-programmet, vilket jag inte har någon koll på alls..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob!
    Det är tråkigt att läsa om att du inte har motivation att gå i skolan.
    Information om Ekonomiprogrammet kan du läsa här
    http://www.gymnasieguiden.se/program/EK

    Jag tycker att du bör försöka gå i skola - i alla fall i början. Om vi säger - ge det en chans, till sista augusti.
    Det är bara några få skoldagar som du "skriver dig in på" rent mentalt.
    Om du den 31 augusti känner precis så, som du gör nu, hög av dig igen!

    Rent formellt så är gymnasieskola - än så länge - en FRIVILLIG skolform. Det finns dock förslag att göra det obligatoriskt. Men i dagens läge så är det frivilligt att gå på gymnasiet.
    Å andra sidan, så är du inte myndig och dina vårdnadshavare har väldigt mycket att säga till om allt, som har med dig att göra.

    Om du kan få jobb, skulle jag tycka att du då kunde jobba ett år först - och se sedan, i fall du vill studera då. Det är svårt att få jobb när man är 16 år och saknar gymnasiekompetens. Du är för ung för att köra bil, du får inte hantera pengar eller värdesaker på en arbetsplats & du får inte jobba ensam eller på nätterna, du får inte - enligt reglerna i alla fall - lyfta mycket tunga saker mm. Det finns en lång lista med begränsningar vad en anställd som är under 18 år inte får göra. Detta gör att arbetsgivare ofta väljer att anställa någon som är över 18 år.
    Det finns en ny "grej" sedan några månader som heter Yrkesintroduktionsanställning. Här http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1dba97a7142dc24a3c82197/yrkesintro_ag.pdf finns kort & tydlig info- om vad som gäller. Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig, får arbetsgivaren ersättning från Arbetsförmedlingen.
    Du kan gå i skola & samtidigt leta efter en arbetsgivare & hoppa av skolan när du kan gå över till ett jobb. Detta kommer även din pappa /är jag säker på/ att lättare acceptera.

    Tänk på de fördelar /förutom kunskaper!!! - som är det primära, när man går i skolan/ med att gå på gymnasiet:
    1. du får gratis lunch på skolan
    2. du får Studiehjälp 1050:-/månaden
    3. du kan träffa nya vänner
    4. du kan alltid - senare - hoppa av skolan /än så länge är det frivilligt att gå på gymnasiet/
    5. din pappa blir glad av att veta att du går på gymnasiet och förhoppningsvis lär dig ngt. för framtiden

    Jag föreslår att du funderar över det, som jag har skrivit här, och återkommer - om du vill ha mer information eller om du undrar över någonting annat.

    Med vänliga hälsningar & en stor förhoppning om att du överväger börja på gymnasiet!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare