Tobias
    Hej! Jag går just nu på Jensen Internationella i Stockholm. Jag började nyss efter sommarn i deras Vård och Omsorg program. Under några få anledningar så har jag inte varit på Idrott och Hälsa lektionerna och riskerar att få F i slutet av 1:an. Jag undrar om jag behöver ha Idrott och Hälsa för att gå vidare på min linje (som jag älskar) eller för att ta studenten eller måste jag göra hela saken tills jag får E? Skulle verkligen uppskatta ett svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tobias!
    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på ALLA gymnasieprogram, och du behöver BETYG i den kursen för att kunna ta gymnasieexamen.
    Se kraven för gymnasieexamen: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    som du ser i info på länken ovan, är det ej obligatoriskt att ha E i Idrott och hälsa, du kan ha F i den kursen.
    Men det totala antal F-poäng får ej overstiga 250 poäng.
    Om du får F i idrott och hälsa, har du då max 150 poäng till som du kan få F i... sedan blir det omöjligt för dig att få examen.

    Det är givetvis bättre om du skulle kunna få E i den kursen.
    Det ser inte så bra ut i Examensbeviset med F och det betyget "drar ner" meritvärde i dina betyg - om du bestämmer dig att läsa vidare efter gymnasiet...

    Därför önskar jag att du försöker uppnå godkänt betyg i alla kurser, inklusive idrott&hälsa1.
    Men du ska kunna få ut ditt yrkesbevis även med F i den kursen (om du uppfyller kraven för examen - för övrigt).

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA