student

    Hej! Jag vill höja mitt meritvärde genom att läsa de ämnen som ger mertopoäng, jag har tänkt att söka till moderna språk 3 och 4 på komvux men vet inte om det är möjligt eftersom jag inte pluggat moderna språk varken i mellanstadiet eller gymnasiet. Är det möjligt att söka till de utan att ha en ”grund” eller finns det endast 3 och 4?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hejsan, läs gärna info på skolverket.se/moderna språk.
    Om du nybörjare i språk, börjar du med kursen Moderna språk 1, t.ex Tyska1, Franska 1 eller Spanska 1. Mod.språk 3 är tredje kursen inom varje språk. Man har alltså innan dess läst det aktuella språket i minst 10 veckor på heltid, alltså i 400 timmar - för att få tillräckliga förkunskaper inför kursen mod.språk 3.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.