T

    Går 2:a året på gymnasiet nu på frisörlinjen och undrar om man verkligen måste ha praktik? Mår dåligt över att behöva sticka dit och vill inte behöva känna så i 3 terminer till.. Vill inte längre bli frisör så det är inte bara jobbigt att sticka dit utan jag tycker också det är så tråkigt. Så kan jag ha min praktik någon annan stans som inte har med frisör att göra, så att man iallafall har praktik?

    • Milla :

      Gymnasiet är frivilligt och du behöver inte läsa om du inte vill; om du missar varje fredag blir du av med studiehjälpen från CSN & vad ska du sen göra med studiebeviset? Vad vill du göra efter gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    på yrkesprogrammen på gymnasiet ingår minst 15 veckors praktik som en Obigatorisk "moment" i undervisningen. Därför så måste man göra praktik, tyvärr.

    Som frisörelev har du inte rätt att kräva praktik på de ställen där du inte tränar på att bli frisör.
    Du behöver i så fall byta till en annan utbildning.
    Prata med personal på din skola om de kan på ngt. sätt hjälpa dig: kanske kan rektorn besluta om att du ska få gå på praktik på din egen skola - kanske hjälpa till lärarna som undervisar förstaårs elever som typ lärarassistent (de dagarna där du skulle vara på praktik)... men det är inte din rättighet, men vi hoppas det går att lösa.

    Undrar: vad du ska med utbildningen till frisör att göra sen, om du inte vill bli frisör?