Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man är, som du skriver, "väldigt dålig på kemi, fysik och biologi" så är det, enligt min mening, inte så smart att satsa på yrket Tandläkare som i stor grad handlar om just de ämnena, alltså kemi, fysik och biologi.
    Men som direkt svar på din fråga ang. läsa högre/överliggande kurser så är det så att innehåll i kursen fysik2 baserar sig på kursen fysik1a; innehåll i kursen kemi 2 baserar sig på kursen kemi 1 och biologi 2 - på biologi 1. Så, för att ha en rimlig chans att (med godkänt betyg) klara överliggande/högre kurser, måste man ha kunskaper (som lägst motsvarande E, godkänt betyg) i de lägre/underliggande kurser i samma ämne.

    Studie- och yrkesvägledare