tuberoza

    Hej, Jag tänkte läsa till undersköterska på vuxenutbildningen i min hemkommun och ser att det är några av kurserna som ingår i programmet som jag redan läst i gymnasiet och har betyg i,behöver jag ändå läsa om dom nu eller kan man tillgodoräkna de kurserna från gymnasiet? Det gäller Svenska 1,Samhällskunskap 1 och Psykologi 1. Mvh Emma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om du har godkända betyg i kurserna behöver du inte läsa de kurserna igen. Satta betyg gäller tillsvidare och samma betyg får användas många ggr om i olika typer av utbildningsdokument.
    Men tänk på att du kommer i så fall läsa i mindre omfattning (färre timmar per vecka) och om utbildningen inklusive de kurserna sker på heltid och du ska "hoppa över de kurserna", då läser du på deltid - vilken omfattning på deltid kan variera från en vecka till en annan vecka... och då kommer även nivån på ersättningen (studiemedel) från CSN också variera. Om man läser på mellan 75% och 100% (upp till 99,99%) av heltidsstudier har man rätt till ersättning (studiemedel) till 75%; läser man mellan 50% och 75% (upp till 74,99%) av heltid har man rätt till ersättning till 50%. Läser man på upp till och med 49,99% av heltid har man inte rätt till någon ersättning i form av studiemedel, över huvudet taget. Det är endast studier på minst halvtid som ger möjlighet att få (halva) studiemedel.
    Jag tänker också på att i fall du inte redan har A-betygen i de kurserna som du nämner i din fråga, så kan du kanske höja betygen (bättre kunskaperna och betygen "följer med" upp...). Det är alltid bra att ha bättre kunskaper och högre betyg, tänker jag! Men jag är inte helt säker på att du ens ska få lov att läsa om kurserna. Om komvux upptäcker att du redan har godkända betyg i de kurserna, så är det mycket möjligt att du inte ska få läsa dem igen. Även om det är så att du vill läsa de kurserna men ej får för komvux, så blir det inte "bättre situation" för dig vad gäller studiemedel. CSN baserar sitt beslut på den faktiska studieomfattningen.
    Jag skulle i ditt ställe gladeligen läsa om kurserna om jag fick! Och detta även om ha sedan innan redan haft A-betygen i dem! Detta både för omfattning (för studiemedel) och för repetition och för bättre kalsssammanhållning.
    Nu blev det ett ganska långt och kanske i viss mån förvirrat svar! :) som du får av mig.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar och jag hoppas också att du får möjlighet att läsa om kurserna och tar chansen och gör det!

    Studie- och yrkesvägledare