Tory

    Hej, Jag går i den naturvetenskapprogrammet tredje år i gymnasium. Jag har alla godkända betyg på alla ämne. Men jag har strek - i biologi 1 för att jag var sjuk så kunde inte gå till kursen och prov. Jag gjorde modernaspråk prov i gymnasiet som gav mig 500p Så total jag jag 2400+500=2900 poäng utan biologi 1 kursen. Får jag ta gymnasieexamen utan biologi 1 betyg eftersom jag har 2900poäng? Det totala poäng man behöver är att 2500p Jag kommer inte gå på någon naturvetenskap program i universitet som kräver biologi 1, utan jag ska börja civilekonomprogrammet som har behörighet som matte 3c, eng 6 och samhällkunskap 1b, jag har bra btyg på alla dessa ämne. Hur ska det gå till?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tory!
    NA är kursen Biologi1 en obligatorisk kurs. Även om du har många fler poäng än 2500p., så måste du ha BETYG (t.ex F, som också är ett betyg) i kursen Biologi1. Du kan ta ut examen med betyget F i biologi1, som ska ingå i ditt examensbevis. Om du däremot inte har något betyg (du skriver "streck" i din fråga) då kan du inte ta ut examensbevis från NA på gymnasiet, för att du saknar ett betyg i en obligatorisk kurs.  Se programplan för NA: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf - du ser där att Biologi1 ingår inom "programgemensamma ämnen" och med det är kursen en av de obligatoriska kurser på NA.
    Lösningar: du kanske kan gör prövning i Biologi1 innan du går ut år3 på gymnasiet. Även om du får betyget F, så kan du i så fall ta in F-betyget in i ditt examensbevis. Givetvis är det inte bra för ditt jämförelsetal/meritvärde, men utan betyget i biologi1 kommer du få ut ett Studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du behöver i så fall komplettera på komvux. Och på komvux kommer du "förlora" betyget i Idrott-och-hälsa1.
    Om du vill söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning till hösten, behöver du få ut ditt examensbevis innan 21 juni 2022, vilket du inte kommer hinna göra på komvux efter gymnasiet, utan antingen så får du genom prövning få något betyg i biolog1 och tar in det betyget in i ditt exam.bevis från gymnasiet, eller så kommer du inte kunna komma in på någon svensk högskoleutbidlning till hösten, utan det får i så fall bli senare, när du har kompletterat upp till examensbevis på komvux.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    det som SYV Anna svarade dig igår stämmer bra. Det kan finnas undantag men i ditt fall är det för sent - för att beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan eleven avslutar årskurs 2 på gymnasiet. Nu, när du går år3 är det alldeles för sent för rektor att fatta beslut om individ.anpassat program.

    På komvux är det ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbevis. Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och på ett år få ut ett Omdöme om grundläggande behörighet (snabbast tid för det är 2 terminer, ett år).
    Du kan också - precis som Anna har svarat - ta in F-betyg i en 100p.kurs (max F-poäng i examensbeviset från gymnasiet är 250p).