emma
    Hej! jag är en tjej på 15 år som haft mycket problem i skolan och därför fått F i allt, jag har missat väldigt mycket på grund utav psykisk ohälsa och andra saker som hänt i mitt liv. Jag slutade gå i skolan i 5an och ska börja 9an nu till höst, jag har självklart varit där till och från men inte alls mycket för att få betyg i mina ämnen, men det står inte klart ännu fall jag ska gå tillbaks till skolan. Jag undrar vad som krävs för att få ett jobb i framtiden? måste man verkligen plugga vidare efter grundskolan och gymnasiet? det känns som att jag har en meningslös framtid framför mig på grund utav alla mina F i alla ämnen, jag kommer inte komma in på ett gymnasie efter 9an för jag har ingen motivation kvar. Jag och mina mentorer och min rektor, plus min kontaktperson på BUP tycker / har föreslagit att jag ska söka ett deltidsjobb / praktikplats så jag träffar människor och kan göra något om dagarna eftersom jag inte är i skolan. Det jag undrar är, om man får lära sig en del på platsen man arbetar på och kanske är på andra ställen och inte bara ett, kan man få en utbildning då UTAN att behöva gå ut gymnasiet? Jag undrar också om man i framtiden kan få jobb inom t.ex makeup, UTAN gymnasieutbildning? Snälla berätta för mig om det finns jobb / yrken som inte kräver utbildningar, är inte alls kunnig inom detta och jag har väldigt mycket panik över min framtid!

    Efter jag fyllt 16 år kommer jag inte få pengar från försäkringskassan /studebidraget / csn) och jag är orolig att jag inte kommer kunna försörja mig själv om jag inte får pengar så jag undrar vilka jobb en 15 eller 16 åring kan få och få lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma;

    jag vill börja med att skriva om att man i Sverige får jobba från 13 års-åldern (en gammal regel, när det var ganska vanligt att man som väldigt ung fick jobb...). Men sedan är det upp till en arbetsgivare att göra bedömning att du kommer klara av jobbet.

    Som 15-16-åring kan du inte ha ett jobb där du måste köra bil (körkortet man man få när man är 18 år eller äldre). Du kan inte heller ha ett jobb som kräver legitimation som man kan få på sin högskoleexamen. Så många jobb "faller bort".

    Jag kommer ge exempel på några jobb som jag tror finns möjligheter för dig inom, även som väldigt ung och utan någon speciell utbildning, men du behöver också söka hjälp "på alla ställen som tänkas kan", som t.ex Arbetsförmedlingen, kommunens Aktivitets-ansvarig (finns i varje kommun), Försäkringskassan och försök även utnyttja alla kontakter på arbetsmarknaden som dina familjemedlemmar och vänner och deras familjer har... berätta för alla du känner att du söker jobb och be om råd och tips!

    Kika på följande yrken:

    Egenföretagare
    t.x inom "Gröna jobb"
    *****
    Lantbrukare
    Bärplockare
    *****
    Städare
    Lokalvårdare
    Gatustädare
    Hotellstädpersonal
    *****
    Hantverkare
    *****
    Brevbärare
    Cykelbud
    Blomsterbud
    Pizzabud
    *****
    Servicemedarbetare inom hälso- och sjukvården
    *****
    Demonstratör
    Butikssäljare
    Kassa-personal
    Pizzabagare

    Studie- och yrkesvägledare