Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tandhygienist är i Sverige ett yrke där legitimation (från socialstyrelsen) krävs. Man får, alltså, inte kalla sig för Tandhygienist eller bli anställd som Tandhygienist om man saknar den legitimationen. I grunden för legitimation ligger examen från tandhygienistprogrammet som är utbildning på högskola-universitet. För grundläggande behörighet till alla högskole-universitetsutbildningar krävs att du uppfyller vissa villkor, t.ex kan du påvisa att du har grundläggande behörighet genom examen från gymnasiet eller från komvux med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
    Det finns andra sätt också - t.ex om du efter det att du gick ut gymnasiet jobbat på minst 3 år på minst halvtid + har vissa godkända betyg från gymnasiala kurser, har du genom det också grundläggande behörighet - se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg OBS! för konkurrens krävs resultat från Högskoleprovet, detta för att i fall du blir grundläggande behörig endast genom "reell kompetens" har du inget meritvärde att konkurrera med i betygsurvalet.
    Det snabbaste och bästa sättet ser för dig ut att vara att läsa mot examensbevis på komvux. Jag rekommenderar därför att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Alternativt om du försöker komma in på allmänna kurser på folkhögskolorna och där läsa mot omdöme vilket kan - på snabbast sätt - ske på ett läsår (två terminer). Om studieformen folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare