Moa
    Hej! Jag går andra året på samhällsprogrammet med inriktningen beteendevetenskap. Jag har nu börjat fundera över att läsa vidare till arkitekt, antagligen inredningsarkitekt, men vet inte om man behöver kunna rita och teckna för att kunna bli det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moa,
    kika gärna in på http://www.framtid.se/profession/inredningsarkitekt/ där du även kan se en kort presentationsfilm för yrket Inredningsarkitekt.
    Det underlättar om man kan rita och teckna för hand, men man kan klara sig med dators ritningshjälp nu för tiden. Det som dator inte kan ersätta är färgseende, känsla för stil, form och design och förmågan att kombinera det tekniska tänket med det konstnärliga. Det är de förmågor och egenskaper som man måste ha om man vill bli inredningsarkitekt.
    Inredningsarkitekt finns - enligt SACO:s prognos från i höstas - bland de "tre i topp" yrken som kräver eftergymnasial utbildning, som det blir störst brist inom på fem-tio års sikt. Det utbildas, enligt prognosen, för få inredningsarkitekter i Sverige idag.
    Se utbildningspresentation på http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-inredning och det kan vara en bra idé även ta kontakt med utbildningsansvariga om du vill vara helt säker på att rita/teckna för hand är inte ett krav för att kunna bli en framgångsrik inredningsarkitekt.

    Jag önskar dig stort Lycka till med dina framtida studieplaner!
    ANNA SYV