Ghina

    Hej! Jag har inte läst någon program i gymnasiet. Jag är över 21 och har gjort någora prövningar i olika ämne som svenska och matematik. Min fråga är måste jag läsa historia, samhällskunskap och religion för att kunna söka på program i högskolan? Trots att programmet inte kräver de ämnen, om vi tar apotekarprogram som ett exempel. Någon har berättat för mig att de krävs för alla program i högskolan, stmmer detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla svenska högskole- och universitetsutbildningar kräver grundläggande behörighet.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt - bland annat genom examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux måste minst en kurs i vardera ämnen: historia, samhällskunskap och religionskunskap ingå (annars uppnår man inte kraven för examensbevis). Det tar 3 läsår (om man läser på heltid) att läsa tillräckligt antal kurser för att kunna få ut examensbevis.
    Just apotekarprogrammet kräver för särskild behörighet fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Det är fördelaktigt för dig att inkludera de kurserna inom ditt examensbevis från komvux.
    Boka tid med SYV på komvux för planering av dina studier mot examensbevis.
    ***
    Grundläggande behörighet kan man annars få på en folkhögskola; sök till allmänna kurser på en valfri folkhögskola. Som regel tar det 3 läsår att uppnå omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola.
    Det finns också ett annat sätt - via reell kompetens; om du skaffar dig 3-årig arbetslivserfarenhet (som räknas från när du fyller 19 år, så du måste hinna bli 22 år) + några få godkända betyg i gymnasiala kurser, så blir du bedömd att ha grundläggande behörighet, men särskild behörighet behöver du skaffa dig (det är ett måste) + du måste också göra högskoleprovet, för att ha ngt att konkurrera med om utbildningsplats. Om du vill ansöka om prövning av reell kompetens, se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/ansok-om-provning-av-reell-kompetens
    Men du kan också kika på utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola. Där finns det bland annat utbildningar till Apotekstekniker som är betydligt kortare utbildning jämfört med 5-årigt apotekarprogram.
    Om yrket apotekstekniker var god se framtid.se/yrke/apotekstekniker

    Studie- och yrkesvägledare