Saga
    Hej, jag går andra året på gymnasiet och läser samhällsvetenskap. Jag undrar om det är så att man "måste" läsa matte 3 för att komma in på någon högskola? Alla mina klasskompisar säger att man borde läsa den kursen för att den krävs för väldigt många utbildningar. Jag är osäker på vad jag vill plugga efter gymnasiet men funderar på psykolog eller nåt liknande. Jag är verkligen hopplös på matte och det var knappt att jag klarde matte 1b så bara tanken på matte 3 gör mig extremt stressad.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,

    psykologprogrammet kräver godkänt betyg i matematik 2.

    Matematik 3 (godkänt betyg) kan ge Meritpoäng, som inte är obligatoriska men som höjer meritvärdet och då kommer man lättare in, vinner i konkurrensen om utb.plats. Men om du inte vill läsa matte 3, behöver du inte göra det.
    Ang. "välgit många utbildningar" - att de skulle kräva matte 3, så stämmer inte det. Det finns givetvis utbildningar som kräver matte 3 för särskild behörighet, men de är inte så jättemånga. Däremot får man till Nästan alla högskoleutbildningar en halv meritpoäng för godkänt betyg i matte 3 (av de totalt 2,5 möjliga meritpoängen). Dock kan man uppnå max i merit även utan godkänt betyg i matte 3; det gör man genom engelska 7 + moderna språk 3 och 4.

    Länktips:
    framtid.se/yrke/yrken-efter-SA

    och

    gymnasieguiden.se/informeras/merit - om meritpoängen för dig som har Examensbevis alt. läser mot examensbevis.