Natalie
    Hej!

    Jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle, och valde det eftersom att jag har svårt med kemi. Jag vill i framtiden bli civilingenjör inom bioteknik, men vet att det är omöjligt utan behörighet i fysik 2 som jag inte kommer läsa under min gymnasieperiod. Det enda sätt att lösa detta är väl då att läsa fysik 2 på komvux för att bli behörig till utbildningen? Och om jag gör det, måste jag då söka in till utbildningen med betyg eller fungerar högskoleprovet som vanligt? Alltså undrar jag om komvux påverkar möjligheterna att komma in på universitet via poäng från högskoleprovet, eller om det inte spelar någon roll.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,
    har man resultat från Högskoleprovet (och är BEHÖRIG) - PRÖVAS MAN I HP-URVALET med resultatet från högskoleprovet; i HP-urvalet spelar inte det ngn roll hur höga betyg man har.
    För behörighet kommer du behöva EXAMENSBEVIS + godkända betyg i de kurser som krävs för Särskild behörighet. Om det är fysik2 som krävs för särskild behörighet, då kan fysik2 ingå i exar.beviset eller finnas på ett separat betygsdokument - t.ex från komvux; i båda fallen  blir du behörig.
    Du kommer också prövas även i betygsurvalet, samtidigt som du prövas i HP-urvalet.
    ***
    Undrar om det är möjligt för dig att läsa fysik 2 som en kurs inom programfördjupning eller inom Individuellt val. Att du går inriktning "samhälle" betyder inte att det är förbjudet läsa fysik2. Fråga på din skola (boka t.ex tid med syv) om du kan läsa fysik2.
    Hälsningar
    Mikael