Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    Om din gymnasieskola har bestämt sig att använda den metoden, då blir det i princip obligatoriskt för eleverna på den skolan. Det är inte alla gymnasieskolor som använder sig av UF-företagande. Man kan jämföra med att en viss skola använder en viss lärobok och en annan skola - en annan lärobok. Om en elev inte tycker om just den här läroboken och vill göra uppgifter ur en annan bok i stället - är det extrajobb för läraren och ofta säger skolledningen Nej till eleven och "tvingar" honom/henne att använda just den läroboken som alla i klassen använder. Vet inte om jag kan hitta någon annan (bättre) jämförelse att komma med... Hur som helst, så är UF-företagande en metod, ett sätt att skaffa sig vissa kunskaper och färdigheter. Många gymnasieskolor använder sig av den metoden men inte alla.
    Det är inte så att man absolut inte kan skaffa sig samma kunskaper och färdigheter utan att driva ett företag, men om din skola har bestämt sig att använda den metoden, då måste du (nog) delta. Jag har svårt att tänka mig att några få elever som inte vill starta UF-företag ska få slippa men du får absolut fråga på din skola. Det är inte förbjudet för läraren att göra individuellt upplägg för dig, så att du kan uppnå målen för kursen/kurser utan UF-företagande, men på grund av att det är mycket extrajobb för läraren + att andra elever på din skola kan i så fall också kräva individuella upplägg, så tror jag du får Nej från din skola.
    Det finns många fördelar i att testa på att driva ett företag (och detta även om man i framtiden inte har planer på att starta eget).