Lotta14

    Vilka framtidsmöjligheter finns om man väljer att inte ta studenten? Min 17-åriga dotter går första året på gymnasiet, hon gick om åk 9, är väldigt skoltrött och hävdar att hon ”aldrig kommer vilja plugga på högskola”. Som mamma är jag kluven. Ska jag bra låter henne hoppa av eller ska jag försöka stötta henne att få till en examen på något sätt? Hon är egentligen väldigt smart och kvicktänkt. Men ogillar skolformen. // mamma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att bli "anställningsbar" behöver man ha vissa kunskaper och färdigheter för att kunna bli verksam i något "yrke". Vissa yrken kräver universitetsutbildning men absolut inte alla. Men gymnasie"kompetens" ses numera som "grund", som mer eller mindre självklarhet, oavsett om man vill läsa vidare efter gymnasiet eller inte.
    Det är väldigt få arbetsgivare som anställer med endast "grundskolekompetens" och då ska man ha andra meriter, som t.ex körkort. Det beror väldigt mycket på vilket yrke man vill jobba inom. Du/ni får titta på många olika yrken och se vad som krävs eller rekommenderas i "utbildningsvägen" för just det yrket. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.
    Vad gäller ålder, så även om personen är mycket duktig, så är det väldigt svårt att få anställning innan man fyller 18 år (detta bland annat på grund av reglerna kring hur minderåriga får arbeta).
    Säg att din dotter skulle hoppa av gymnasiet nu, på en gång - vad ska hon göra? Har hon möjlighet att börja jobba? Eller ska hon vli en "hemmasittare"? Din dotter vill inte fortsätta gå på gymnasiet med vad vill hon göra?
    Om hon fyller 18 snart, så är folkhögskolestudier kanske ett bra alternativ, men om hon precis fyllt 17 år, då dröjer det ett år innan det blir möjligt att kunna börja på folkhögskolornas allmänna kurser.
    Om man inte siktar på universitetsstudier, så är det bra att så tidigt i livet som möjligt skaffa sig ett praktiskt yrke för att kunna få jobb. Körkort är också en bra merit. På FT/transport kan man skaffa sig olika typer av körkort (ofta B, för personbil + C, för lastbil).
    Exempel på några "praktiska yrken":
    Brevbäre - krävs 18 år fyllda + ofta även att man har körkort;
    Undersköterska - sedan nyligen infördes "yrkesbevis" som kräver godkänd vårdutbildning på gymnasial nivå;
    Telefonkommunikatör (telefonförsäljare) - allmän gymnasiekompetens kan ställas som ett krav för att få anställning.
    Kassabiträde - för att få anställning ställs ofta kravet på gymnasiekompetens och helst ska du ha läst på Handels- och administrations- eller på Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi på gymnasiet (men allt oftare ser man exempel på att arbetsgivare kräver att man studerar på eftergymnasial nivå, helst på högskola-universitet och söker det jobbet som extra-jobb för några timmar i veckan); svårt alltså att utan ens gymnasiekompetens få anställning;
    Fastighetsskötare - erfarenhet från yrken inom bygg, el, vvs eller något hantverksyrke brukar krävas för att få anställning;
    Lokalvårdare - en med godkänt resultat genomfört "städkurs" (t.ex en 3-veckors lång) + B-körkort efterfrågas allt oftare av arbetsgivare (körkort för att kunna snabbt ta sig mellan olika ställen där man ska städa; ofta städar man på flera olika platser under samma arbetsdag);
    Truckförare - För att få köra truck måste man ha fyllt 18 år och ha utbildningsintyg för truckförare, så kallat TRUCKKORT.
    ********************************
    Det finns exempel på att folk lyckas inom arbetslivet med mycket lite utbildning i bagaget, t.ex kan man bli Egenföretagare om man har kommit på en bra (hållbart) affärsidé eller en Artist eller en Konstnär (om man har stor talang).

    Studie- och yrkesvägledare