Lovisa

    Hej jag funderar på att välja mellan natur eller Sam, är främst intresserad av natur då jag tycker NO ämnena är så mycket roligare än SO. Problemet är att jag endast har ett E i matte och D i alla andra ämnen. Ändå så imponerande kom jag in på mitt första handsval (Natur). Jag tycker att matte är väldigt kul och är beredd på att lägga ner mycket tid på matten. Min fråga är då tror ni att jag kommer att klara av den här natur linjen? Eller borde jag välja Sam istället även fast jag hatar SO? Jag är medveten om att det är väldigt krävande och att det är högt tempo.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    Prata gärna med din matteläraren; hen känner till både kraven i matte-kurserna på gymnasiet och din "matte-kapacitet"; hen borde därför kunna ge bra råd, tycker jag.
    Se också innehåll i mattekurserna: t.ex Matematik 1 (första gymnasiekurs) ser du på matteboken.se/lektioner/matte-1 och på NA/sam läser man t o m matematik 3; och på NA/natur - läser man t o m matematik4.

    Att du är beredd att lägga mycket tid på dina studier är bra. Dock finns det begränsning i hur mycket tid som är möjligt att lägga på ett enskilt ämne: det finns endast 24 timmar om dygner och sova måste du också göra... och du kommer behöva lägga tid även på andra ämnen, så "hur mycket tid som helst" finns ju inte. Frågan är då om den tiden du kan lägga på matten kommer räcka för att du ska klara av kurserna i det höga tempot som kurserna körs på - när man läser NA-programmet. Det kan vara så att i fall eleven har lägre betyg i matte och naturvetenskapliga ämnen (fysik, kemi, biologi) från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan, än C - att det kanske är bättre att satsa på ngt. annat program än NA eller TE.

    Förutom NA och SA finns det även många andra gymnasiala utbildningar. Kika gärna på dem också!

    • : Tack för svar! Så du menar att om jag går ut med C i no ämnena och matte att jag har en chans?
    • Julia : Det är inte ngn exakt vetenskap. Erfarenhet (alltså det som ofta är fallet) är att eleverna som har lägre betyg i NO och matte än C får oftast kämpa för mycket och orkar inte, hoppar av, byter till andra program. Det finns alltså risk att inte klara av NA eller TE om man har lägre förkunskaper än de som motsvarar C-nivå i betygen från vårterminen i årskurs 9. Sedan kan det givetvis finnas undantag och även eleven med lägre betyg från grundskolan kan klara NA och TE.