ell

    Hej syv jag och min kompis bor i Eskilstuna men vi båda har sökt gymnasiet i ett annat län/kommun. Då har vi då fått en inloggning till deras gymnasieintagning och tackat ja till våran plats där. Dock när vi loggar in på våran Dexter här i Eskilstuna står det då att vi har kommit in på vårat andra handsval pga att man inte kan se de andra vale vi gjort i de andra kommunerna. Bör vi tacka nej till den platsen vi fått i Eskilstuna eller kan vi bara låta det vara så. väldigt svårt att förklara men jag hoppas du förstår? // Elsa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    det är Gymnasieantagningen i Västerås som borde vara Ditt gymnasieantag.kansli. Olika gymn.antag.kanslier sköter administration kring antagningen på lite olika sätt.
    Om man tänker logiskt, så borde man tacka nej till en plats som man inte vill ha och inte behöver - det är också schyst mot de andra sökande till samma utbildning, som kanske står i RESERV och blir jätteglada att få komma in på de platser som ni nu är antagna till.
    Om ni är säkra på att ni vill gå på den utb. i en annan kommun och inte behöver plats i Eskilstuna så tycker jag ni bör tacka Nej. Men va säkra på att ni inte behöver de platser som ni tackar Nej till.

    Vänligen
    Julia syv