Malin2424

    Hej Jag är 35 år nu och har examen från mitt hemland i biologi jag har svenska som andra språk jag har inte pluggat Universiet i Sverige någon gång nu vill jag söka till master i religon i Gävle högskola och en kpu program vid Örebro universitet mitt problem är att jag är orolig för språket jag vill jobba som lärare i ämnet Biologi men jag vet inte hur är det att studera kpu på svenska jag är mer bekväm med engelska eftersom jag läst på engelska en hel del i mitt liv men att studera master program i religon kan det leda till att jag får jobb ? Eller är det lättare med kpu och lärare yrket att få jobb ???? jag behöver också tips och råd hur kan jag utveckla mitt språk för högre nivå ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vad gäller masterprogrammet i religionsvetenskap så undrar jag om du är behörig? Behörighet till det programmet beskrivs så här: "Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, 90 högskolepoäng inom huvudområdet religionsvetenskap + Engelska 6.*Vissa närbesläktade huvudområden kan, utöver religionsvetenskap, bedömas behörighetsgivande."
    Du uppger att du har examen i Biologi, och jag kan inte tänka mig att biologi kan bedömas som närbesläktat område till religionsvetenskap. Så, enligt min uppfattning, är du inte behörig och kommer därför inte antas.
    ***
    Vad gäller KPU och läsa med undervisningsspråk svenska, så om du vill jobba som lärare i Sverige, så måste du kunna kommunicera flytande på svenska: både i tal och i skrift. Om du kommer in på KPU, kommer du läsa i 1,5 år på heltid med undervisningsspråk svenska och kommer därför träna/öva inom svenska språket ganska mycket. Mitt råd är att du söker till KPU. Det finns inga nackdelar i att söka. Får du plats på utbildningen kan du alltid tacka Nej. Det är många som kommer in på olika utbildningar men ej påbörjar läsa (av olika anledningar) och det är helt OK. Redan innan KPU-programmet börjar till hösten är det några månader "dit" och du hinner bli bättre på svenska tills dess, jämfört med som det är nu.
    Använd varje tillfälle till att öva prata och skriva på svenska, be de du pratar med rätta dig om du säger eller skriver fel. Tips och råd om hur du kan uppnå högre nivå i svenska får du bäst av lärare i svenska som andraspråk. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be att få kontakt med lärare som undervisar i svenska som andraspråk på gymnasienivå och fråga honom/henne om tips och råd. Olika personer lär sig på olika sätt men allmänt så tycker jag att det stämmer att Repetitio est mater studiorum (ett uttryck på latin  som betyder att repetition (att man upprepar samma sak flera/många gånger) är inlärlingens moder, alltså grund i all inlärning.
    Du vill få jobb och lärare är, i Sverige, ett bristyrke, alltså fattas det lärare både nu och kommer fattas även i framtiden, säger alla prognoser. Med lärarexamen finns det, därför, mycket goda chanser att få jobb.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare