Student

    Hej, Läser förnuvarande år tre på en ingenjörsutbildning där jag blir högskoleingenjör nästa år. Jag vill efter min kandidat vidareutbilda mig. Men är inte sugen på att inrikta mig mer som "ingenjör". Funderar på diverse yrkesutbildningar som finns inom bland annat marknadsföring. Min fråga är då, om jag söker en yrkes utbildning efter min kandidat blir det "konstigt"? Vet inte hur ska uttrycka det riktigt men är de vanligt att göra så här? Det naturliga efter en kandidat är ju en master, en avancerad utbildning. Finns ju masters inom marknadsföring men gillar mer hur "nischade" de på YH är.

    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl,
    det är många som efter en högsksoleutbildning går en Yrkeshögskoleutbildning. Precis som du skriver, så är YH-utbildningar "nischade" och praktiska samt leder direkt till jobb. Det är alltså inte alls konstigt eller ovanligt att söka till en yrkeshögskoleutbildning efter avslutad högskole-universitetsutbildning.
    Vad gäller möjlighet att komma in på masterprogrammet inom marknadsföring, se behörighetsvillkor - det är nog så att man kräver kandidat inom marknadsföring "eller liknande", så det är mycket möjligt att du inte är behörig till masterprogram i marknadsföring därför att tanken är att man går kandidat i marknadsföring och sedan master. Att ingenjörsutbildning skulle bli bedömd "liknande marknadsföring" har jag svårt att tro, men olika masterprogram kan ha lite olika behörighetskrav och antagningsgrupperna på lärosätena kan också göra olika bedömningar ibland...
    Utbud av YH utbildningar - se gärna www.yhguiden.se
    Några exempel på utbildningar:
    yrkesakademin/marketing-automation-specialist
    berghs-school-of-communication/growth-marketer
    ihm-business-school/digital-marketing-specialist