julia

    Hej,Min dotter har gått ut universitet i spanien nu vill hon flytta till sverige och ansöka till en masterutbildning på uppsalas universitet.Hon är svensk medborgare men kan väldigt lite svenska så hon kan inte ansöka en master på svenska så hon vill ansöka till ett master på engelska.Hennes behörighet i engelska är B2 . Hon har certifikat från Cambridge English Language Assessment certificates. Hon uppfyller alla andra krav förutom Engelska C1 för att komma in,kan hon ansöka endå eller i sådana fall vilka andra alternativ har hon för att läsa upp engelska i sverige med universitetsutbildning ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, jag råder att ta kontakt med antagningsgruppen på Uppsala universitet och fråga om de kan göra undantag.
    Om din dotter är eller blir folkbokförd i Sverige kan hon ansökan om att få läsa engelska på komvux i den kommunen där hon är folkbokförd.
    Ta gärna kontakt med studievägledare på den institutionen där utbildningar ges som din dotter vill komma in på. Lycka till!