Jepp

    Jag kommer ta en kandidatexamen (beteendevetenskap) med inriktning psykologi. Är det enklare att få jobb med en master? Hur tar man det isåfall,? Går man ett visst program eller fristående kurser? Vilka isåfall? Eller är det bättre att söka jobb direkt? Vilka jobb är möjliga att få med ”endast” kandidatexamen? Har hört att det är svårt att få jobb utan erfarenhet trots utbildning, hur ska jag göra då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill råda dig att prata med studievägledare på din institution där du läser mot kandidatexamen. Hen kan ge dig exempel på vilka masterprogram som de tidigare studerande på din utbildning sökte till. Hen borde också kunna visa dig resultat från uppföljningen (ang.var de f d studerande jobbar efter din nuvarande utbildning).
    Utbildningsutbud förändras. Vilka program på avancerad nivå (magister- och master) som blir sökbara fastställs till första dagen i anmälningsperioden. På avancerad nivå finns även kurser. Om huruvida de kan sättas ihop till ett program (magister- eller master) får du diskutera med studievägledare på de institutioner som erbjuder utbildningar på avancerad nivå med rätt inriktning.
    Som allmän studievägledare, inte expert på kunskapsområde "beteendevetenskap" eller "psykologi", så vill jag råda dig att "göra allt samtidigt": sök alla de jobb du vill ha + sök även till utbildningar (du kan söka till många olika jobb och många olika utbildningar och t o m till utbildningar i olika skolformer, behöver inte endast vara på universitetsnivån... utan du får gärna kika på www.yhguiden.se (utbildningar inom yrkeshögskola) och hos privata utbildningsanordnare). Om du både får jobb och kommer in på någon eller några utbildningar, då kan du välja vad du tackar Ja till. Det är ju bra att ha valmöjlighet!
    Kika också gärna på framtid.se/yrke/beteendevetare - den yrkespresentationen läser man bland annat följande:
    Beteendevetare med huvudämne psykologi i sin examen kan vara anställda inom kommuner, statliga myndigheter och regioner, i privata eller i eget företag. Exempel på befattningar är: HR-specialistrekryterareenhetschef, arbetsmiljösamordnarehandläggarekriminalvårdare och utredare.
    Med din utbildning kan du få jobb inom diverse olika branscher. Det finns också jobb/yrken där arbetsgivare anställer med "vilken som helst högskoleutbildning á 180 hp" - detta för att utbildning får man efter anställning (man får lön under uppsägningstiden som t.ex kan vara i 6 månader); Exempel på sådana befattningar är FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN - inför de jobben/yrken saknas en specifik reguljär utbildning, därför ges introduktionsutbildning på arbetsplatsen efter det att man blivit anställd och börjar få lön.
    ***
    Du frågar om det är svårt att få jobb med endast kandidatexamen och att du skulle därför vinna på att ha ännu mer utbildning i bagaget... och det är tyvärr jättesvårt att svara på. Om du väljer gå mot att bli en forskare då skulle jag svara att du måste skaffa dig utbildning på avancerad nivå (lägst magisterexamen) för att få en chans att gå vidare mot yrket forskare. Även högskolelärare brukar ha lägst magisterexamen, ofta mycket mer utbildning än så... men jobb på myndigheter eller inom kommuner eller på olika företag - här är det varje arbetsgivare som bestämmer (med undantag av de yrken där legitimation, körkort eller "liknande" krävs). Yrken där strikta krav på utbildning finns är i Sverige gaska få. I de flesta yrken är det arbetsgivare som bestämmer med vilken utbildning de anställer.
    Om man t.ex tar och tittar på vem som jobbar som utbildningsadministratörer på högskolor och universitet, så ser man att det är folk med diverse olika utbildningar (från ofullständig gymnasiekompetens till de som har forskarutbildning i bagaget); många gånger är det personliga egenskaper, kontakter, övriga meriter (som t.ex vissa språkkunskaper) och även ren tur som kan bli avgörande.

    Studie- och yrkesvägledare