Damla98
    Hej, jag ska börja åk 2 inrikting beteendevetenskap efter sommarlovet och oroar mig väldigt mycket för matematik 2b. Jag har hört att den är jättesvår och jag är inte alls bra på matte. Jag kan inte få mer än ett E och därför är jag rädd att jag inte kommer klara matte 2b. Om jag endast får E nu, är chansen stor att jag får F i matte 2b?

    En fråga till, kan du ge mig tips på hur jag kan förbereda mig inför matte 2b nu under sommarlovet?

    1 Svar

    Hej!

    Det är väldigt svårt för mig att svara på om du kommer att klara matematik 2b. Många upplever att den är svårare än matematik 1 men det beror på att matematik 2 är på en högre nivå.
    Om du är aktiv på lektionerna och förbereder dig så underlättar du det nog för dig själv.
    Har skolan någon form av "mattestuga"? Eller erbjuder kommunen/bibiliotek någon läxhjälp? I så fall kan det vara ett bra tillfälle att ta hjälp därifrån. Det kan också vara bra att få hjälp innan du kommit efter för att alltid vara "på banan".

    Det jag tycker du kan göra om du vill förbereda dig är att läsa igenom gamla matematikböcker för att underhålla matematiken lite.

    Annars så tycker jag inte att du ska oroa dig allt för mycket. Om du är aktiv och förbereder dig så kommer det säkert att gå bra för dig! Prata också med din lärare om din oro, kanske hen kan ge dig några tips!

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV