1704e2

    Hej. Jag ska läsa upp mitt betyg i matte 2b nu nästa år för att sen kunna söka in till socionomutbildningen. Såg på komvux att jag kan läsa Matematik 2b, gymnasial preparandkurs om man har svårt med matte 1b, (vilket jag har haft). Min fråga nu är om det är samma sak som att läsa matematik 2b och om man får samma merit och om det räknas som att man läser som vanligt?. Vill inte läsa en kurs som sedan inte har någon betydelse när jag ska söka mig vidare. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i särskild behörighet till socionomprogrammet ingår att ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Du blir, vad gäller matte, behörig om du får godkänt betyg i matematik 2a. Varför vill du läsa just matte 2b?
    Du skriver bland annat så här: "läsa upp mitt betyg i matte 2b". Menar du att du har F i matte 2b i ditt examensbevis från gymnasiet? Även i det fallet kan du skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a (behöver, alltså, inte bli matte 2b utan det räcker med 2a).
    Vad gäller "preparant"-kurs så vet jag inte vad komvux i din kommun menar med det. Det borde stå i informationen om den kursen. Min gissning är att det är en repetitions-kurs som förbereder inför den riktiga kursen.
    Om du har svårt med matten, då är det en fördel för dig att ta till all hjälp som står till buds inkl."preparandkurser" och annat som finns att ta till hjälp. Du kan annars repetera och bedriva självstudier t.ex med hjälp av www.matteboken.se, eller med hjälp av en privatlärare eller på andra sätt du kan komma på.
    Som sagt, socionomprogrammet kräver godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Du kan därför söka läsa matte 2a. Det är en lite enklare kurs än matte 2b. I stället för att läsa en kurs på komvux kan du göra prövning i den. Prövningsbetyget är lika mycket värt som det betyget man får i slutet av en läst kurs. Dock är det ofta ganska mycket större chans att få högre betyg om man läser en kurs (jämfört med om man endast gör prövning i den).

    Studie- och yrkesvägledare
    • 1704e2 : Jag är godkänd i matte 1b men fick F i matte 2b i gymnasiet. Men är det lättare att läsa matte 2a? Behöver jag inte läsa matte 2b när jag läste 1b
    • Milla : Du kan läsa matte 2a. Det är inte alls ovanligt att man har betygen i matte 1b och sedan i matte 2a. För behörighet till socionomprogrammet spelar det ingen som helst roll. Mitt förslag är att du söker läsa matematik 2a.