Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du söker till någon utbildning på www.antagning.se se till att alla dina gymnasiala betyg syns där på "mina sidor" på din inloggning. Det där med automatisk överföring av betyg funkar ibland men inte alltid, och det är ditt ansvar som sökande att se till att alla de betyg du vill basera din ansökan på är synliga för personal som jobbar med antagningen.

    Särskild behörighet & meritpoäng
    Det är bra att du fick godkänt betyg i matematik 3b. Nu är du behörig även till de utbildningar som kräver, för särskild behörighet, den kursen. T.ex är du nu behörig till utbildningar som leder till yrken som Fastighetsmäklare och Civilekonom. Även andra utbildningar som handlar om "ekonomi" på de svenska högskolor och universitet brukar nästan alltid kräva matte 3 (3b eller 3c). Söker du till en utbildning som kräver matte 3, då får du inga meritpoäng för den kursen (detta för att du utan godkänt betyg i den kursen är obehörig). Söker du, däremot till de utbildningar där matte 3 ej krävs och om du samtidigt inte redan har max antal meritpoäng (2.5) då plussas + 0.5 som meritpoängen (halva meritpoängen) till ditt snittbetyg/jämförelsetal; betyget i den kursen som ger dig meritpoäng räknas dock även in i ditt snittbetyg(jämförelsetal). Exempel: om du har alla A-betygen i ditt snittbetyg nu och med det har snitt/jämförelsetal på 20.0 och inga meritpoäng, då är ditt meritvärde nu 20.0. Du fick efter gymnasiet E i matte 3b. Ditt nya snitt/jämförelsetal blir med det cirka 19.6 men sedan plussas + 0.5 till och ditt nya meritvärde blir 20.1. Nu vet jag inte vad ditt snitt är idag... så jag drog bara till med ett exempel ... men som du ser så blir det en höjning (i mitt exempel med + 0.1) av ditt meritvärde. Inga betyg från ditt examensbevis försvinner eller byts ut. Utan även betyget i matte 3b kommer räknas in (i alla de fall där den kursen krävs för särskild behörighet eller om den kursen ger dig meritpoäng). Skulle det däremot vara så att du söker utbildning där matte 3 ej krävs och du redan har max meritpoäng, och inräknande av matte 3-betyget skulle sänka ditt meritvärde, då kommer det betyget ej räknas in, alls.
    Hänvisning/lästips: gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare