Sara
    Hej,
    Jag ansökte till konvux för att läsa en matematikkurs på 10 veckor som börjar den 24/5. Detta för att jag vill läsa en universitetsutbildning nu på hösten 2021 som kräver matematik 3b.

    Dock har jag fått höra i efterhand att kompletteringar behöver vara färdiga senast den 5/7, för att man ska kunna bli antagen.

    Därför undrar jag om det är möjligt att läsa kursen på egen hand, exempelvis med hjälp av en privatlärare, och sedan att skriva prov innan den 5/7?

    Exempelvis när jag gick på gymnasiet kunde man skriva ett prov för en kurs som man inte läst, och då få betyg i kursen, och slippa läsa den. Finns det någon liknande möjlighet efter gymnasiet?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    en sådan möjlighet, efter gymnasiet, att få betyg, oavsett om man läst kursen eller inte heter Prövningen (särskild prövning). Du får leta i hela Sverige var du kan göra prövning. Hur du skaffar dig kunskaper i kursen: med hjälp av en privatlärare, genom självstudier eller på annat sätt - är helt upp till dig. Innehåll i kursen kan du se på matteboken.se/matte-3

    Andra tips! fråga på komvux i din kommun om du kan läsa kursen på heltid, på fem veckor eller om du kan påbörja läsa tidigare.
    Om du har tur, kan SEN ANMÄLAN öppnas till den utb., som du vill läsa på högskolenivå och då kan du ansöka senare och även senare komplettera med betyget i matte 3.
    Något rätt att inom den kursen som du ska läsa på komvux göra slutprovet tidigare än resten av din klass har du, dessvärre, inte.

    Om din kurs börjar den 24 maj och går på 10 veckor, och du behöver ha betyget "i handen" senast 5 juli, då måste du skriva slutprovet i mitten av juni därför att det brukar ta 2-3 veckor (som minst) från slutprovet tills man har betyg i handen. Exempel: om en studerande skriver slutprovet i mitten av juni, då tar det läraren 7-10 dagar att rätta provet. Sedan ska läraren bedöma prestationer under hela kursen, göra sammantagen bedömning, samråda med en medbedömmande lärare och sätta betyget. Sedan går det till utbildningsadministratör som ska kolla att allt gått rätt till. Sedan ska rektor kontrollera och försäkra med sin underskrift att betyget är rätt. Sedan går det tillbaka till utbildningsadministratören som utfärdar betyget, registrerar det i databasen och skickar betyget hem till den studerande eller bokar tid för att hen ska komma hämta betyget. Alltså, om det går endast 2 veckor mellan slutprovet och den dagen då man har betyg i handen då har det gått mycket-mycket (ovanligt) snabbt. För att vara på den säkra sidan ska man räkna med en månad mellan slutprovet och dagen då man har fått sitt betyg "i handen" och kan ladda upp det på www.antagning.se - på det sättet skulle du behöva skriva slutprovet cirka 2 veckor efter kursens början, alltså när endast 20% av kurstiden har gått... hur blir detta möjligt? :(
    Jag tror alltså inte på den möjligheten.

    För allmän info om prövningar - var god se https://www.fragasyv.se/info/provning

    • :

      Hej, tack så mycket för infon.
      Komvux sa att matematikkurser är minst 10 veckor långa. Finns det någon skillnad mellan en prövning och proven man gör om man läser på konvux? Alltså i skolan hade man ju haft delprov, men har för mig att man har ett stort slutprov på konvux.

      Var någonstans kan man leta i hela Sverige om var man kan göra prövning?

      Mvh,

      Sara

    • Anna :

      Prövningar (de som inte är gymnasieelever) gör man på eller via komvux eller på en prövningsenhet. T.ex i Göteborg finns det en Prövningsenhet, info goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten Alltså, du behöver inte göra prövning i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i. Du kan göra prövning i en annan kommun om du hittar var du kan anmäla dig men för att en rimlig chans att få godkänt betyg måste du kunna innehåll i kursen. det är sällan så att man kan få godkänt betyg om man inte sedan innan läst kursen. De flesta som gör prövningar har redan godkända betyg i kurser, men vill höja betygen för att få högre meritvärde.

    • Anna : Allt komvux säger att alla mattekurser är på 10 veckor betyder att komvux i din kommun erbjuder mattekurser på halvtid. Varje gymnasial mattekurs kan man på Heltid läsa på 5 veckor eller på halvtid på 10 veckor eller på 25% av studietakt på 20 veckor.