nais

    Hej! Jag har läst matematik 3b samt matematik 4 på komvux och vill läsa vidare till byggingenjör i högskolan. Jag såg idag på behörighet och det var matematik 3c. Kommer jag att bli antagen trotts att jag hade läst matematik 3b? Eller måste jag göra prövning? Jag har en annan fråga hur stor är möjligheterna att jobba sen efter byggingenjör utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om utbildningen du vill komma in på kräver matematik 3c, då anses du som behörig om du har godkänt betyg i matematik4. ang.om du Kommer in eller inte, kan jag inte svara på. Som behörig sökande kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om du har tillräckliga meriter för att vinna i konkurrensen, kommer du att komma in.
    Svar på din andra fråga om hur stora är möjligheterna att jobba efter byggingenjör utbildning? är inte så lätt att ge. Det vi vet om yrket Byggingenjör berättar vi om på framtid.se/yrke/byggnadsingenjör - enligt de uppgifter vi har tillgång till just nu är det "balans" på arbetsmarknaden, alltså "medelsvårt att få jobb". Det är mycket svårt (omöjligt) att svara på frågan om just du kommer få jobb eller inte. Det är många olika faktorer som spelar in: bland annat hur flexibel eller "kräsen" du kommer att vara när du söker jobb. Som sitt första jobb efter utbildningen rekommenderar vi att acceptera "även sämre villkor" t.ex att man går med lite lägre lön, deltid, pendla långt och t o m veckopendla eller flytta till den orten där jobbet finns. Är man tillräckligt flexibel och inte särskilt kräsen då brukar det gå bra att få sitt första jobb efter utbildningen och sedan kan man söka andra jobb när man redan jobbar i rätt bransch.

    Studie- och yrkesvägledare