Benjamin
    Hej,
    jag har tänkt på att kanske läsa enbart matematik 5 på komvux för att öka mitt meritpoäng så jag kan garantera en plats på en civilingenjörsutbildning. På gymnasiet läste jag Moderna språk 3 och Eng 7 och har därför +1,5 meritpoäng men matte 5 kan ge mig 1 poäng till om jag förstått allting rätt. Min fråga är i vilken urvalsgrupp jag hamnar om jag läser matte 5 på komvux och går godkänt. Hamnar jag i BI eller i BII? Det här är också ett väldigt svårt val för mig för i nuläget, alltså från HT2021 hade jag kommit in på utbildningen, kan avslöja att jag låg 0,5 poäng högre än lägsta jämförelsetalet från uhr:s hemsida (HT2021) och hela 1,14 poäng över lägsta poängen från HT2020. Lite oklart fortfarande om det ens är värt att höja :/
    För övrigt gick jag teknikprogrammet och har läst matte 1c, 2c, 3c och 4 och utbildningen jag tänkt välja har matematik 4 som behörighetskrav?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin,
    antagningsgränserna kan gå upp och ner. Ingen vet exakt hur högt meritvärde kommer krävas för att komma in nästa gång. Sedan är det också bra att kunna mer matte och speciellt med tanke på att matte 4 krävs för din högskoleutbildning (ganska högt krav), då krävs det goda mattekunskaper för att klara av programmet du vill komma in på.
    Så, mitt förslag är att du söker läsa matematik5 - både för meritpoängen och för att det är bra att kunna mer matte. Med betyget i matte 5 och meritpoängen (+1.0) inräknade in i ditt meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    Om du redan innan komplettering var behörig, kommer du fortfarande prövas i BI, direktgruppen, med det meritvärde du hade innan kompletteringen.