Eric
    Jag har läst matte A som det hette för många år sedan, problemet är mitt dåliga betyg i ämnet. Jag tentade nyligen av matte 5 och fick A, min fråga är nu; kan jag byta ut matte A mot matte5 på mitt slutbetyg? Vet att jag tentade av biologi 2 utan att ens ha läst biologi 1, så fungerar det på samma sätt? Eller måste man ha med matte a/1 på slutbetyg?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eric!

    Det bästa vore om du bokade tid hos Studie- & yrkesvägledare på Komvux i din "hemkommun" dvs där du är folkbokförd, tog med dig det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet och att ni tillsammans diskuterar och kommer fram till vad som är bäst att göra. Vill du bli behörig till någon utbildning till vilken du idag inte är behörig till? Eller vill du höja konkurrenskraft i dina betyg?

    Om du tentade av Matte 5, en kurs som motsvarar den gamla kursen Matte E.
    Matte A motsvarar Matte 1.

    Om du fick just Slutbetyg (och inte ett Samlat betygsdokument) - överskrift/rubrik på dokumentet SLUTBETYG då kan inget ändras i själva det dokumentet. Det är som en bild (foto) som inte får redigeras, kan man kanske förklara det som. Men om man får högre betyg i samma (eller motsvarande kurser) lägger man till det nya "pappret" med högre betyg - och skickar tillsammans med Slutbetyget när man söker utbildning eller jobb, men det lägre betyget kommer ändå alltid synas på Slutbetyget.

    Däremot om du tidigare fick ett Samlat betygsdokument, kan du komplettera upp det till ett Slutbetyg - fram till slutet på nästa kalenderår (sista dec 2016). Efter det så är det enbart Gymnasieexamen som man kan få på Komvux (Vuxenutbildningen).

    Systemet med gymnasiekurser (gamla och nya) är ganska komplicerat. Många förändringar har skett under de senaste åren. Vissa regler kan man få undandag ifrån, men inte alla. Förändringar sker kontinuerligt: möjlighet att få Slutbetyg blev förlängd i 1,5 år fram till slutet på 2016 (beslutet togs av regeringen sista april i år). Jag råder dig att boka tid hos SYV på Komvux och ta med dig ditt utbildningsdokument.

    Om du vill få hjälp av oss här på Fråga SYV, måste du svara på följande frågor:

    - Vad är överskrift/rubrik på det utbildningsdokumentet som du fick på gymnasiet: Slutbetyg eller Samlat betygsdokument?
    - Vilket år fick du det betyget?
    - Vilket/vilka utbildningsdokument har du fått på Komvux?
    - Vad är anledning till att du vill höja dina gymnasiebetyg? För att bli behörig eller för att höja konkurrensvärde? (detta frågar jag för att ge dig förslag på alternativa lösningar som kanske är ännu bättre än att läsa upp mattekurser).

    Du skriver att du har tidigare tentat av Biologi 2 utan att du har läsa Biologi 1. Ja, det är tillåtet att göra Prövningar i "överliggande kurser" utan att kunna uppvisa betyg i "underliggande kurser". Vilket betyg fick du i Biologi 2? Behöver du den kursen för behörighet till utbildning som du vill söka till?

    Om du inte vill eller inte kan svara på mina frågor, kan du försöka hitta svar på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/
    eller https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ - beroende på om du gick ut gymnasiet år 2010 eller senare eller innan år 2010.

    Återkom gärna med svar på mina frågor, så skall jag försöka hjälpa dig.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare