Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för Grundläggande högskolebehörighet räcker det, vad gäller ämnet matematik, med godkänt betyg i matematik 1a. Men olika högskole-universitetsutbildningar i Sverige kan - för särskild behörighet - kräva mer matte, t.ex om man vill utbilda sig till Fastighetsmäklare krävs det matematik 3 (3b eller 3c); om man vill utbilda sig till Högskole- eller till Civilingenjör krävs det Matematik 4.
    Många Yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på www.yhguiden.se) kräver matematik 2 (2a eller 2b eller 2c); det kan krävas 2b eller 2c men ofta kan man också göra matte-test och påvisa sina kunskaper i matematik på det sättet; just yrkeshögskola kan också göra undantag och anta även de som, i formell mening, är obehöriga. Inom yrkeshögskola kan man bland annat utbilda sig till Projektledare inom bygg eller till Fastighetsförvaltare.
    Allmänt gäller: det är bra att kunna mer matte, nästan oavsett vilken utbildning man siktar på eller vilket yrke man kommer att bli verksam inom, därför rekommenderas det att läsa så mycket matte man kan.
    På yrkesprogrammen på gymnasiet brukar eleverna ofta kunna välja läsa matematik 2a men ibland även matematik 3b.

    Studie- och yrkesvägledare