majsen

    hej! jag har gått sambeteendevetenska programmet, där jag fick godkänt i matte 1b men underkänt i matte 2b. Jag undrar om jag nu kan söka matte 2a på komvux istället för matte 2b(då jag har hört att det är lite lättare). men gör detta ngn skillnad när jag söker universitet eller ngt? påverkar det antagningarna? eller påverkar det minsta lilla? såsom kanske att man tar ngn med matte 2b före mig eller så?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Har du fått Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    Studie- och yrkesvägledare
    • majsen : Ja! Jag fick examen
    • Milla : Jo, i så fall kan du sikta på betyg i matematik 2a. I examensbeviset kommer inget att ändras, oavsett vilka nya betyg du får. Men om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning kommer i BII, kompletteringsgruppen räknas det högre betyget (i matematik 2a eller 2b eller 2c, oavsett vilken av de kurserna du får betyg i) om du har högre betyg i matematik 2 än det som står i ditt examensbevis; alltså om du i ditt examensbevis har F i matte 2b och inkommer med godkänt betyg (helst så högt betyg som möjligt och inte endast E) då kommer ditt meritvärde i BII inkludera det högre betygen i stället för F-betyget.