Gabriel
    Måste man ta matte 3b kursen i Ekonomi eller finns det någon chans att man kan ta bort den för extrema svårigheter i matematik? Eller om kan skulle kunna få extra hjälp/lättare frågor på nått sätt? Vill verkligen välja ekonomi på Thoren Business school i Stockholm men är väldigt nervös om jag kan klara Matte 3b..

    Just nu har jag bara E i matte tror jag, medans jag ligger på a och b för det mesta i alla andra ämnen vilket för mig frustrerad. Jag har ingen motivation i matte just ni eftersom jag tycker det är fruktansvärt tråkigt och svårt. Behöver nästan ha en privatlärare för att ha tid och förstå vad som händer i matten. Förra året hjälpe min matte-lärare mig att få högre betyg (A och B) men nu så verkar han inte bry sig utan istället bara förklara snabbt och går iväg och antar att jag förstår. Har försökt att prata med honom men det är svårt för han verkar tro att alla är lika bra på matte som han.

    Men tror du att jag kan få den hjälp jag behöver för att få de betyg jag strävar efter? Kommer det vara svårt för mig med matten, kommer jag behöva jobba mycket för att få matten att fungera?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att du oroar dig över matten - och väljer du Ekonomi med ekonomiinriktning så läser du upp till Matte 3b. Väljer du istället Ekonomi med juridik så läser du "bara" upp till Matte 2b. Men planerar du att läsa mer avancerad ekonomi på högskolan efter gymnasiet så kräver dessa utbildningar nästan alltid Matte 3c. Så du får fundera på hur du vill prioritera under din gymnasietid.

    Om du tycker matten är för svår nu men hemskt gärna vill läsa Ekonomiprogrammet så kanske du ska nöja dig med att läsa juridikinriktningen. Du kan alltid läsa till mer matte efter gymnasiet inom vuxenutbildningen om du kanske räknar med att känna dig mer mogen för mer matte då. Du kan där välja att enbart koncentrera dig på matten och då kanske det blir lättare för dig när du inte har en massa andra ämnen som du ska klara parallellt.

    Matte handlar väldigt mycket om att traggla och göra det till en vanesak att jobba med matteuppgifter . Men tycker man det är tråkigt då kan det bli svårt.

    Det finns ofta mattestöd på gymnasiet - men det kan vara en viktig fråga att ta reda på om det finns på de skolor som du är intresserad av. /Lena, Syv