Leonard

    Hejsan! Jag gick ut gymnasiet med 20,5 i meritpoäng och vill nu läsa upp genom att läsa matt 3b på komvux. Har jag förstått rätt att denna kurs ger 0,5 meritvärde. Eller är det beroende på om man får E-A? Kan det alltså sänka mitt metitvärde eller kommer det garanterat höjas med 0,5 om jag får E?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leonard!
    Jag tror du menar att du har 20.5 i meritvärde.
    Max antal meritpoäng man kan ha är 2.5 och inom dem max 1.5 meritp.för mattekurser.
    Om du har meritvärde på över 20.0 betyder det att du redan har några, minst 0.5 meritpoäng. Om du har alla A-betygen i ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) och meritvärde på 20.5 då har du idag 0.5 meritpoäng /kanske för moderna språk3? - det är bara min gissning/.
    Om du har lägre betyg än alla A-betyg i ditt examensbevis och meritvärde på 20.5, då har du fler meritpoäng än 0.5. Skulle det vara så att du redan har 2.5 meritpoäng så kan du i så fall tyvärr inte få fler. Ingen kan få mer än maximalt antal meritpoäng.
    Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/merit
    Om du inte har max antal meritp. och matematik 3 inte krävs för den högskoleutbildning som du vill söka till, då kan du få + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i den kursen. Betyget i matte 3 kommer även räknas in i ditt meritvärde. Du vinner på att ha så högt betyg i matte 3 som möjligt.
    Men även E betyget kommer ge dig en höjning (minst cirka + 0.1 till ditt meritvärde).
    Du kan alltså inte få lägre meritvärde än det du har idag, om du läser en kurs på komvux eller gör prövningen. Antingen blir det ingen skillnad eller så blir det en höjning.
    Det är bra att kunna mer matte (även helt bortsett från meritpoängen och meritvärdet), så jag tycker du tänker rätt när du planerar läsa matematik 3b!