Hej! Jag undrar om man måste läsa matte 4 för att läsa vidare som jurist på universitetet? Vilka ämnen är det bra att läsa?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, behörighet till jurist på högskolan är Grundläggande behörighet plus samhällskunskap 1b och historia 1b. Matte ingår inte i särskild behörighet och du läser bara de mattekurserna som ingår i ditt gymnasieprogram och du behöver inte läsa matte 4 eller någon mattekurs som inte ingår som obligatorisk, dvs man kan klara sig med matte 1. Vilka kurser som är bra att läsa förutom de behörighetsgivande, så är det en bedömningsfråga och det finns olika åsikter: kurser för meritpoäng ökar chanser att komma in på juristutbildningen och juridiska gymnasiekurser underlättar studier på juristprogrammet - min åsikt är att det är bra att försöka få med både och samt sträva efter höga betyg i alla gymnasiekurser för att det är tuff konkurrens om platser på juristutbildningen. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, behörighet till jurist på högskolan är Grundläggande behörighet plus samhällskunskap 1b och historia 1b. Matte ingår inte i särskild behörighet och du läser bara de mattekurserna som ingår i ditt gymnasieprogram och du behöver inte läsa matte 4 eller någon mattekurs som inte ingår som obligatorisk, dvs man kan klara sig med matte 1. Vilka kurser som är bra att läsa förutom de behörighetsgivande, så är det en bedömningsfråga och det finns olika åsikter: kurser för meritpoäng ökar chanser att komma in på juristutbildningen och juridiska gymnasiekurser underlättar studier på juristprogrammet - min åsikt är att det är bra att försöka få med både och samt sträva efter höga betyg i alla gymnasiekurser för att det är tuff konkurrens om platser på juristutbildningen. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare