Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Matte 2 (godkänt betyg) ger + 0.5 meritpoäng när du söker till utbildning på svenska högskolor eller universitet som INTE kräver matte (för särskild behörighet). Exempelvis, om du söker till juristprogrammet då ger godkänt betyg i matte 2 (2a eller 2b eller 2c) + 0.5 meritpoäng
    Du skriver i din fråga om att du vill bli Receptarie och behöver därför komma in på receptarieprogrammet och då krävs det inom ämnet matematik godkänt betyg i matematik 4. Du behöver få godkänt betyg i matematik 4 för att annars är du obehörig och obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Meritpoäng för ämnet matematik, vid ansökan till receptarigprogrammet, kan du få för godkända betyg i kurserna Matematik 5 och/eller Matematik specialisering (alltså för Högre/svårare kurser än den som krävs för programmet). Du får gärna läsa information på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Om du inte vill eller kan läsa matematik 4 kan du försöka få godkänt betyg i den kursen genom en prövning (särskild prövning). Dock är det ofta svårare att få högre betyg på prövningen, jämfört med att man läser en kurs med lärarledd undervisning. Så, sök i första hand läsa (studera) den kursen, är mitt råd.
    Du kan också kika på andra yrken. Kanske hittar du något yrke du "fastnar för" och som inte kräver så mycket matte? På www.framtid.se berättar vi om över 2.ooo olika yrken!

    Studie- och yrkesvägledare