Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Engelska 7 är inte en obligatorisk kurs på något gymnasieprogram. Men om gymnasieskola inte kan erbjuda någon annan kurs och utan eng7 kommer eleven i så fall läsa på deltid och förlora rätten till studiehjälpen från CSN och samtidigt också ha för få betygsatta poäng för att uppfylla kraven för examensbevis, så blir i så fall kursen "obligatorisk". Gymnasieskola får välja valbara kurser åt eleverna.
    Vad gäller matematik 3b, så måste man veta vilket program och vilken inriktning eleven läser. På EK/inriktning ekonomi är matematik 3b en obligatorisk kurs. På inriktningen Juridik på EK är matte 3b en valbar kurs, men det är "samma som ovan" (läs början på mitt svar om eng7-kursen), alltså om skolan ej kan erbjuda ngn annan kurs i stället blir kursen "obligatorisk" om eleven vill få studiehjälp från CSN + ha möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis. Och exakt detsamma gäller för alla inriktningar på SAHU och ES.

    Studie- och yrkesvägledare