Teofilos

    Hej! Nu har jag kommit in på en treårsutbildning på grundnivå (kandidat) och valde att lägga till lite fristående kurser. Treårsutbildningen ligger högst i prioriteringen, fristående kurser ligger längre ner i listan. Jag har 3 fristående kurser på 25% takt. Om jag råkar bli antagen till alla, vad blir jag struken på, då maximala takten är 150%. Kandidatsprogrammen råkar inte bli struken, visst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna kontakta Antagning.se för att, oavsett vad jag eller någon annan säger, så kommer deras bedömning och beslut att gälla. Jag säger, dock, följande: om du redan är antagen till en utbildning på högskola-universitet och lägger till några kurser i efterhand, då har du ju din plats på programmet, så det borde inte bli några konstigheter där... . Vad gäller "tilläggskurserna" som är tre stycken och på 25% av studietakt/styck, så kan du bli antagen till max 2 av dem, så att din sammanlagda antal högskolepoäng för en termin blir 45 hp. Vilken eller vilka (som max 2 st.) av kurserna du blir antagen (om du blir antagen till någon av dem) beror på om du vinner i konkurrensen om utbildningsplats. Du prövas först till den kursen som du prioriterade högre upp; om du kommer in där, så prövas du till andra kursen, som du prioriterade lite längre ner - och om du kommer in även på den kursen, så "försvinner" möjlighet att bli antagen till tredje kursen. Men om du inte kommer in på första och/eller andra kursen, så kommer du att prövas till den tredje kursen på dina meriter (vid SEN ANMÄLAN är det först-till-kvarn, så beror på hur snabbt du anmälde dig efter sen anmälan öppnade).
    Det är så det funkar, är i alla fall min uppfattning. Men jag jobbar inte på Antagning.se - man läser reglerna på www.antagning.se och kan också ställa frågor till de som jobbar där.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare