Merit eller behörig

    Hej, Kan man komma in på en högskoleutbildning fastän man inte har meritpoängen men man är behörig ? Tänker på Sjuksköterskeutbildningen på Karolinska i Stockholm?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att ha meritpoängen är inte obligatoriskt. Däremot är det obligatoriskt att bli behörig, om man vill komma in på någon svensk högskole- eller universitetsutbildning. Meritpoängen höjer dock meritvärdet ganska mycket så de "rekommenderas" att skaffa sig om man kan. Om vilka kurser som ger meritpoäng var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Hur högt meritvärde kommer att "hamna" nästa gång vet man inte på förhand. Om du försöker höja ditt meritvärde så mycket du kan och även gör högskoleprovet, då har du gjort allt du kan och sedan är det bara göra ansökan och hålla tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Merit eller behörig : Tack Milla för ditt snabba svar. Tror du att det finns någon chans för mig att komma in då på utbildningen jag har sökt (Karolinska Sjuksköterska utb) nu till våren fastän jag endast är behörig. Vet du också om färre personer söker högskoleutbildning till våren jämfört med hösten ?
    • Milla : Färre personer brukar söka utbildningar som startar på våren. Troligtvis beror det på att eleverna i sista året på gymnasiet söker till hösten, i första hand för att till våren är de ju inne i sina gymnasiestudier och inte färdiga än. Med "endast behörig" är osäker på vad du menar... man måste vara Behörig. Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta obehöriga, oavsett hur höga betyg eller hur högt resultat på högskoleprovet de har. Vi hoppas du kommer in! Håller tummarna för dig!
    • Merit eller behörig : Ja precis är behörig, tack för att du hållerna tummarna för mig. Ha en fortsatt trevlig dag Milla☺️