Anderas

    Hej, jag har kollat mycket på denna linjen: https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/international-economics.html Om ni kollar på behörigheten står det "Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B" Betyder detta att engelska 6 kan ersätta samhällskunskapen? Och jag läser engelska sju och eftersom engelska 6 är vad som krävs för behörighet, kommer jag bara att få en halv merit från engelska 7 då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    "Behörighet: Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik C, Samhällskunskap A."
    Bör förstås på följande sätt:
    det är obligatoriskt att ha Grundläggande behörighet. Utöver det så ska sökande med examensbevis ha godkända betyg i matte 3 och i samhällskunskap 1b.
    Och sökande med äldre betyg, som t.ex Slutbetyget (som var standard på gymnasiet t o m året 2013), ska ha godkänd betyg i eng B, som är en gammal kurs som ej längre går få betyg i, då är det OK att läsa eng 6 i stället...
    ********
    Om du läser mot examensbevis, behöver du ha godkänt betyg i eng 6, antingen inom ditt examensbevis eller (om du får ut yrkesexamen) utanför examensbeviset, men godkänt betyg i eng 6 behöver du ha. Eng 7 kan du läsa för meritpoäng. Du behöver också ha godkänt betyg i matematik 3b eller 3c och i samhällskunskap 1b (eller i två små kurser 1a1 och 1a2).