Lina
    Hej! Jag går tredje året på naturvetenskapliga programmet och ta studenten nu till sommaren. Tror inte jag kommer komma in på läkarprogrammet eller civilingenjörsutbildningen som jag vill till hösten så jag ska försöka läsa upp min betyg och prova igen.

    Frågan är då angående sommarmatte, som man kan läsa via internet under sommaren. Jag funderar på om jag ska läsa en kurs i sådana fall vilken, A - som mer fokuserar på repetition av gymnasiematte eller B - som börjar lite smått med högskolematte. Då kan jag nämna att jag läser matte 5 nu och troligtvis går ut med ett A eller lägst B.

    Jag ska också arbeta under sommaren men endast 78%, så vill inte ta på mig omänskliga mängder arbete med både mattekurs och jobb. Så tycker ni jag ska läsa en kurs över huvud taget? Och vilken kurs skulle ni rekommendera mig att läsa om jag ändå bestämmer mig för att göra det?

    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsingar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    Så roligt att du är motiverad att både arbeta och läsa samtidigt!

    Klokt dock att inte planera in för mycket (för att inte överanstränga sig)!

    Eftersom du ska jobba nästan 80% och det är ändå sommar (och förhoppningsvis även sol :) - "sommar och sol", du vet... :) då måste du också ha tid för vila/återhämtning.

    Kanske är det bäst att läsa på egen hand (självstudier) och det finns som tur är, www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier och det är gratis. Du kan då ta detta i din egen takt i mån av tid och ork.

    Då kan du först Repetera Matte 5>>

    och sen börja läsa Högskolematte>>

    allt i din egen takt och utan något tvång.

    Men i fall du inte vill enbart ägna dig åt självstudier, utan vill ha "undervisning i någon form" då är Sommarmatte ett bra alternativ. Antående om det är A eller B kurs i sommarmatte du bör i så fall välja, så tycker jag att det pga du har precis läst matte och fick (kommer att få :) högt betyg (lägst B) borde det vara OK att ta B-kurs, tycker i alla fall jag.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia SYV