Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att din fråga handlar om MERITPOÄNG. Se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Meritpoängen påverkar (ganska mycket) ditt meritvärde. Det är med meritvärdet som du prövas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Meritvärde är summan av "jämförelsetalet"(som är i princip samma som Snittbetyget) + de eventuella meritpoängen. Det är inte obligatoriskt att ha några meritpoäng men de ökar ditt meritvärde. För att få meritpoängen räcker det med betyget E men... och det är ett STORT MEN betygen räknas även in i ditt snittbetyg och på så sätt får man högre höjning av meritvärdet om man har högre betyg även i kurser som ger meritpoäng. Försök därför få så höga betyg både i eng 7 och i matte 5 är mitt råd. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elizabeth : Tack för svar! När du nämner MEN, om vi säger att scenariot är att jag får 20.0 av 20.0 poäng, och får C i både matte 5 och engelska 7, kommer jag ändå att få hela meritpoängen från dem 1 och 1.5, eller kommer att C inte att ge mig hela meritpoängen? Förutom det, vad är skillnaden mellan medelmerit och meritvärde, jag förstår inte riktigt när det nämns framför mig
    • Milla : Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng och matte 5 ger också 1.0 meritpoäng, så sammanlagt ger de två kurserna 2.0 meritpoäng. Men betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även med i ditt snittbetyg/jämförelsetal och på så sätt kan höjningen bli mindre än man kan, på förhand, tro. Exempel: vi säger att personen har alla A betyg i alla kurser förutom eng7 och matte 5. I Eng7 och i matte 5 har hen C i betyg. Alla A-betygen ger snittbetyg på 20.0 men eftersom även betygen i matte 5 och i eng7 måste räknas in, så blir det "nya snittbetyget" cirka 19.6 på grund av att C-betygen sänker snittet. Nu har man fått fram jämförelsetal (snittbetyg) på 19.6. Sedan plussar man på meritpoängen. Om man har 2.0 meritpoäng blir Meritvärde 19.6 + 2.0 = 21.6 ... Skulle den personen haft A-betygen även i eng7 och i matte 5 då skulle meritvärdet bli 22.0 (alltså medför högre betyg till att meritvärdet blir högre).
    • Elizabeth : Tusen tack, mycket tydligare nu! Finns det någon skala på hur mycket varje betyg i meritämnen bidrar med i snittbetyget, du nämner stt två C skulle ungefär ge snittbetyget 19.6 (om man har A i allt annat), då bidrar varje C med en ”säkning” på 0.2, finns det en fast skala? Om inte, hur räknar man?
    • Milla : Reglerna är många och ganska komplicerade. Läs gärna tråden: frågan och svaret + även mina kommentarer i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/betygshoejning-steg-o-decimaler
    Läs alla kommentarer