Elev
    Hej, jag har kollat mitt merit värde och fick 16.38 som min merit men blev tvungen att ta några kurser i Komvux för att få en examen och nu så kommer jag att får 16.18 är det en stor skillnad eller borde jag inte vara så orolig

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!
    meritvärde räknas ut på ett färdigt examensbevis. Även kurserna som finns utanför examensbeviset (från gymnasiet eller från komvux) räknas in: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Om du idag ännu inte har max meritpoäng (max är 2.5), så kan du kanske fundera på att försöka skaffa dig fler meritpoäng. Du kan också se om du kan/vill göra prövningar i några kurser som ingår i ditt examensbevis (för att höja ditt meritvärde).
    Om ditt nuvarande meritvärde räcker för att komma in på just den högskoleutbildning eller utbildning på ett universitet som du vill komma in på, kan man inte veta på förhand. På vissa utbildningar (t.ex på några lärarprogram) brukar tomma/lediga platser finnas och då tas alla behöriga sökande in, oavsett hur låga betyg de har. Men behöriga måste de vara och det gäller både grundläggande och särskild behörighet. Obehöriga kan inte antas till svenska utbildningar på högskolor och universitet.
    Du får gärna titta på antagningsstatistik (var antagningsgränserna har "hamnat" vid tidigare antagningsomgångar) men det är endast en fingervisning. Ingen vet hur det blir i framtiden.
    Om man vill höja sitt jämförelsetal/snittbetyget från 16.18 till 16.38 räcker det på att höja en 100p.kursens betyg i "två steg", t.ex från E till C eller höja två 100p.kurser i "ett steg", t.ex från C till B eller från B till A (eller från D till C). Du kan kanske göra en eller ett par prövningar?