Liam

    Jag läser sista året på teknikprogrammet och har lagt till Matematik 5 och Engelska 7 som kurser utöver mitt program (U-kurser). Jag har inte läst andra meritgivande kurser och Ma5 och Eng7 är inte kurser som krävs för högskoleutbildningen jag vill söka. Kommer dessa kurser ändå räknas till mitt jämförelsetal?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liam, svar på din fråga är Ja, betygen i U-kurser som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Detta pga du "går" enligt de nya reglerna som gäller elever som avslutar gymnasiet året 2014 och senare.
    Om du kan undvika ha U-kurser utan inkludera matte 5 och eng 7 inom programmets 2500poäng, blir det i de flesta fallen till din fördel (eller snarare om andra kurser, som inte ger dig meritpoäng, som kan bli U-kurser och med det inte räknas in i ditt jämförelsetal - ger dig högre meritvärde).
    U-kurser som inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng, räknas inte in. Det blir "som om man inte läst dem". Och har man då lägre betyg i de U-kurser som ändå inte räknas in, så gör det "inget" i så fall.
    Obligatoriska kurser som måste ingå i examensbevis kan inte bli U-kurser. Prata med SYV på din skola.

    Kika på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Liselotte