Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i de "nya kurser" som inte ingår i ditt examensbevis kommer räknas in i ditt meritvärde endast i två fall:
    -- om en ny kurs krävs för särskild behörighet till den universitetsutbildning som du söker till
    eller
    -- om en ny kurs ger dig meritpoäng (extra)poäng.

    Andra nya kurser kommer inte påverka ditt meritvärde.
    Om vilka kurser som ger meritpoäng - var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vilka kurser som krävs för särskild behörighet är olika inför olika utbildningar.
    Vilken högskole-universitetsutbildning vill du komma in på?
    Har du funderat på utbildningar i andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola?

    Studie- och yrkesvägledare