lisa
    Hej, jag vet att man kan få 1.0 meritpoäng om man läser eng 7, kan man det också i eng 7 (business-related) eller gäller det bara den vanliga eng7?

    En annan sak jag också undrar är om man skriver nationella prov i eng7? I så fall, är de obligatoriska? Vad händer om man väljer att inte skriva dem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Enligt Skolverket får kursen Engelska 7 ha något varierande innehåll " med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde". Det kan du läsa på den här platsen på Skolverkets hemsida.

    Angående Nationella prov, så är det upp till enskilda skolor att bestämma om de använder sig av det nationella provet i Engelska 7. Provet finns och de flesta skolorna använder sig av den, dock är det upp till en skola att bestämma: om skola använder sig av det nationella provet, måste alla elever på den skolan, som läser Engelska 7 göra det nationella provet.

    Du frågar, vad händer om man väljer att inte skriva det nationella provet i Eng7. I värsta fall får eleven F i betyg på kursen. Dock kan läraren besluta att hen har underlag för att sätta godkänt betyg. Men på många skolor bestämmer rektor att eleverna måste göra provet och vi känner till exempel från förra året när eleven uteblev från det nationella provet och även från "omprov" (som anordnas för dem som var sjuka på provdagen). Eleven fick F i betyg. Samma elev uppfyllde inte kraven för gymnasieexamen pga hen hade även F i Svenska 3 (av samma anledning - valde att inte skriva det nationella provet). Eleven fick med det Studiebevis (och inte examensbevis) och var inte behörig att söka till högskola. Under höstterminen har eleven läst på komvux och uppnådde kraven för gymnasieexamen och fick Examensbevis från komvux och är nu behörig att söka till högskola. Att hen uteblev från de nationella proven "kostade hen" ett år... kunde inte söka till högskola direkt efter gymnasiet.

    Vi rekommenderar inte att planera vägra göra de nationella proven. De nationella proven är skapade för rättvisare bedömning - så att alla elever på alla de olika orter i Sverige får likvärdig bedömning och rättvisa betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare