Elin
    Hej! Jag har gymnasieexamen och började gymnasiet 2010.

    Jag läser just nu Biologi 1 på komvux för att få tillgodoräkna detta som meritpoäng som områdeskurs. Inom områdesgrupp 9 ska biologi A (1) ge 0,5 p i meritvärde. Men jag var inne och läste lite och såg att "En Gy11/Vux12-kurs kan aldrig ge meritpoäng som områdeskurs, även om den nya kursen motsvarar en områdeskurs." Enligt denna sida: http://www.studentum.se/Kompletteringsbetyg__d4812.html
    '
    Vilket jag antar betyder att jag inte kommer få meritpoäng från denna kurs? Känner mig helt förvirrad, hur är det egentligen?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Viktigt att veta om du har fått Examensbevis eller Slutbetyg? och vilket år Slutbetyget är utfärdat i så fall?
    Reglerna är inte helt lätta att förstå och därför är det bäst att inhämta info på www.antagning.se eftersom det är just Antagning.se som tar emot ansökan till högskola, värderar den och räknar ut meritvärde (dvs det är deras tolkning av reglerna som gäller).

    Om du fick SLUTBETYG från gymnasieskola, så är det detta som gäller https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    Om du fick GYMNASIEEXAMEN från gymnasieskola, så läser du här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/

    Om du fick SLUTBETYG från Komvux (Vuxenutbildningen) - så är info här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/ som är till för dig

    Om du fick GYMNASIEEXAMEN från Komvux - läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/

    Biologi 1 motsvarar "den gamla kursen" Biologi A. Om du får kunskaper i kursen men ej kan få betyg i just Biologi A och om det skulle vara fördelaktigare för dig (pga meritpoäng), kan du göra prövning i Biologi A. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs.

    Så, du läser inte i onödan. Mer kunskaper är alltid bra att skaffa sig och skulle du göra högskoleprovet, får du säkert några extra poäng pga du läser biologi nu.

    Sammanfattning:
    se på det dokumentet som ger dig Grundläggande behörighet - är det Slutbetyg eller heter det Examensbevis? Vilket år är det dokumentet utfärdat?
    När du får fram det, kan du läsa info på rätt länk (en av länkarna ovan i detta svar) eller så återkommer du till oss.
    Du kan också direkt kontakta Antagning.se - det kan vara lång väntetid innan du får svar, men det är där tolkning av reglerna görs och deras beslut som gäller, därför är det mycket värdefullt att få svar från dem direkt, så att inte ngt missförstånd uppstår.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Ett förslag: kolla med SYV på komvux och/eller med din lärare i biologi - om du kan få betyg i Biologi A och inte i Biologi 1. Med det att möjlighet att få ut Slutbetyg blev förlängt till 1 jan 2017, borde man fortfarande kunna läsa "gamla kurser" på komvux.
    Om du får svar att du inte kan få betyg i Biologi A, fråga om du kan få göra PRÖVNING i Biologi A. Det kan gå och i så fall borde du kunna få merit för den - för det är "en gammal kurs".
    • : Okej tack så mycket för svaret! Jag har slutbetyg och därför får jag inte meritpoäng för områdeskurser.. Mycket dåligt tycker jag eftersom mina vänner som läst precis samma kurs på gymnasiet får meritpoäng från biologi A(1). Förstår inte riktigt vad du menar med att jag kan få extra poäng på högskoleprovet om jag läser biologi?
    • Mikael : Förlåt om jag var otydlig i mitt svar ang. extra poäng på högskoleprovet. :) Jag menar så här: man läser aldrig i onödan. I fall du skulle göra högskoleprovet, får du säkert några fler rätta svar där pga att du läser nu, för du inhämtar mer kunskap och det speglar sig i resultatet av HP. Har du Slutbetyg från gymnasiet eller från Komvux? Jag kan i så fall dubbelkolla det där med Områdeskurser. Från vilket år är ditt slutbetyg? Du började på gymnasiet 2010 och då gissar jag på att du fick Slutbetyg från gymnasiet 2013, stämmer det?
    • : Okej jag förstår!:) Slutbetyg från gymnasiet, gick ut 2013. Jag läste om det på antagningen, verkar stämma det du säger tyvärr.. Man kan endast få meritpoäng för engelska, språk samt matematik.
    • Milla : Läs det utökade svaret (ovan) i den gråa rutan!
    • Milla : Och jag skriver också ett nytt (kort) svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Så som vi på Fråga SYV tolkar reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ så får du merit för Biologi A men ej för biologi 1, fast det är en motsvarande kurs. Inte speciellt logiskt det.
    Om du får svar att du kan få betyg i Biologi A (i stället för biologi 1), råder jag dig att kontrollera det vi svarar dig nu med Antagning.se för att det är deras tolkning av reglarna som gäller.

    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare