Ali

    Hej SYV! Jag ska söka till datateknik i hösten och man kan få meritpoäng i bl.a. matte 5, eng 7, moderna språk steg 3, 4 , 5. Problemet är att jag har betyg i alla dessa ämne som ger mig över 3 meritpoäng vilket är inte möjligt då får man bara 2,5 i meritpoäng. Vilka av dessa ämne väljer Antagning.se för att ge mig 2,5 i meritpoäng? Jag har E på matte 5, D på eng 7 och B på moderna språk steg 3 och 4. Om de väljer moderna språk steg 3 och 4 så höjs även mitt jämförelsetal men matte 5 och eng 7 sänker mitt jämförelsetal. Stort tack för hjälpen !

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    antagning.se räknar till din fördel. Om det är möjligt att välja räkna in de kurser i vilka du har högre betyg och låta bli räkna in de kurser i vilka du har lägre betyg, så gör antagning.se det.
    Alltså, se bara till att alla dina gymnasiala betyg är Antagning.se tillgängliga - att de syns på din inloggning på antagning.se

    • : Jag pratade med en handläggare på antagning.se och berättade om att jag ska söka till datateknik på chalmers. Hon sa att de ämne som inte krävs för behörighet kommer ej räknas in i ditt jämförelsetal som till ex psykologi 1 och 2. Vilka fler ämne kommer ej räknas in i mitt jämförelsetal? t.ex (modersmål steg 1,2,3, religion, träningslära, historia, osv..)
    • Anna :

      Du kan med fördel inhämta info från Antagning.se - detta för att det är där som ditt meritvärde kommer att beräknas. Oavsett vad vi eller ngn annan säger till dig, är det det meritvärde som Antagning.se räknar fram som kommer att gälla. Därför är det bäst om du går på de uppgifter du får från Antagning.se