cassandra04
    Hej SYV! Jag tog studenten i somras och jag läste samhällsprogrammet med särskild musik inriktning. Jag läste kurserna matte 3b, spanska 3 och spanska 4. Får jag 1,5 i meritpoäng då? Jag läste spanska 3 i 1:an och spanska 4 i 2:an och matte 3b i trean. Jag förstår inte om man får merit för moderna språk kurserna. Har nyss gjort en ansökan om kursen engelska 7 på NTI skolan komvux vilket hade gett mig 1 meritpoäng. Hade min sammanlagda meritpoäng varit 2.5 isåfall? Tack på förhand!
    • Milla : Vad krävs det för särskild behörighet till "din" högskole-universitetsutbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att svara på din fråga måste jag veta  Vad krävs det för särskild behörighet till "din" högskole-universitetsutbildning? T.ex om du kommer söka till juristprogrammet då får du + 0.5 meritpoäng för vardera kurser matte 2 och 3, sammanlagt 1.0 för mattekurserna. detta p g a juristprogrammet ej kräver matte för särskild behörighet.
    Men skulle du söka till utbildning till Fastighetsmäklare, där matte 3 krävs, då får du ej meritpoäng för matte alls.
    Moderna språk 4 (godkänt betyg) ger 1.0 meritpoäng; moderna språk 3 ger oftast + 0.5 men ej till utbildningar som för särskild behörighet kräver mod.språk3 betyget (t.ex om man vll bli Språklärare så krävs det mod.språk 3). Alltså, om du planerar söka till en högskoleutbildning som ej kräver matte, t.ex juristprogrammet, då har du redan nu max antal meritpoäng (1.0 för matte 2 och 3 och 1.5 för mod.språk 3 och 4).
    Annars, så är det inte fel att läsa eng 7 i alla fall för att:
    - det är bra att kunna mer engelska
    - och får du högt betyg i eng 7 (högre än snittet av dina övriga betyg) då kommer antagning.se räknas in även betyget i eng7 (vilket kommer höja ditt meritvärde) - detta för att eng7 ger "i princip" meritpoäng och det betyget får därför räknas in om det höjer ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare