Nej, man får inte meritpoäng i kategorin OMRÅDESKURSER - för "nya kurser"; det svaret fick vi från betygsexperten från Universitets- och högskolerådet. "Områdeskurser" gäller bara om man har godkända betyg i de "gamla kurserna", inte i de nya kurser.

    Du kan själv se info på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat - lite längre ner på sidan står det:
    Och Svenska 3 är en "Gy11/Vux 12-kurs", därför att den infördes vid reformen 2011-12.

    Så tyvärr måste jag svara Nej - på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ovan ser du vilka områdeskurser som ger meritpoäng när man söker till läkarprogrammet. Det måste vara "gamla kurser" betygsatta med G-MVG betygssystemet, som det inte längre /sedan 30 juni 2016/ möjligt att få betyg i, dvs inte kurser med betyg i E-A /det nya, nuvarande/ systemet.

    Om du t.ex i ditt slutbetyg har godkänt betyg i Psykologi A, Hälsopedagogik  eller Biologi breddning - får du 0.25 i merit när du söker till läkarprogrammet.

    • Julia : Jag rekommenderar läsa eller göra prövning i moderna språk 4 eller i matematik specialisering -OBS ! Sista dag att komplettera ansökan till högskola till våren 2018 är 1dec 2017.