Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller meritpoäng för matematik, så spelar det väldigt stor roll vad särskild behörighet till just den högskoleutbildningen som man söker till, kräver.
    Vi säger att eleven har godkända betyg i matematik 1 t o m 5. Och hen söker till några olika universitetsprogram samtidigt:
    1. ansökan till juristprogrammet (som inte kräver matte för särskild behörighet) - den sökande får max meritpoäng inom matte för godkända betyg i matematik 2, 3 och 4. (+ 0.5 för varje mattekurs från och med matte 2);
    2. ansökan till psykologprogrammet (som för särskild behörighet kräver bl.a godkänt betyg i matematik 2) - den sökande får meritpoäng för matematik 3, 4 och 5 ( + 0.5 för vardera matte 3 och 4 och sedan + 1.0 för matte 5 men eftersom max inom matte är 1.5 så blir det ändå +1.5);
    3. ansökan till fastighetsmäklarprogrammet (som för särskild behörighet kräver bl a matte 3) - den sökande får max antal meritpoäng för matematik 4 och 5 (sammanlagt för de två kurserna);
    4. ansökan till läkarprogrammet (som kräver matte 4) - här kan inte den sökande få meritpoäng för en lägre kurs än matte 5 eller matte specialisering, utan får + 1.0 för matte 5 och + 0.5 för specialisering; annars går det att läsa matte specialisering flera ggr med olika innehåll och den sökande (om hen saknar matte 5) kan ändå uppnå max inom matte för tre olika kurser matte specialisering som vardera ger + 0.5 meritpoäng
    Så, det beror väldigt mycket på vilken högskole-universitetsutbildning man söker till (detta för att det är "högre" mattekurser som ger meritpoäng; med "högre" menas en kurs som ligger högre upp än vad som krävs för särskild behörighet i ämnet matematik). En liknande förklaring som jag ger här i mitt svar finns även att läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare