Suad

    Hej, Jag har en utländsk gymnasiebetyg som motsvarar 19,8 och har behörighet till Matte4, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2, Arabiska 7 och Naturkunskap 2. Svenska 3 och Engelska 6 har jag studerat på komvux och vill anmäla mig till läkarprogrammet. Får jag 2,5 poäng automatiskt som Mk, eller måste jag studera ett modernt språk, Engelska 7 eller Matte 5? Räknas Arabiska 7 som extra meritpoöng? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    hen som har utländsk gymnasieexamen får inte några Meritpoäng, utan får Meritpoängskompensation i stället. Du får gärna ta del av informationen på Universitets- och högskolerådets webbplats, snabblänk är här: uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Meritvarde där du bland annat kommer att läsa följande text: "Den som har ett meritvärde som motsvarar 19 eller mer i den svenska skalan får 2,5 poäng i meritpoängskompensation."
    Den slutsatsen som jag drar av informationen på Universitets- och högskolerådets webbplats är att Du, som fick över 19 i bedömning på dina utländska gymnasiebetyg, kommer få fullt (alltså maximalt antal "merit-poäng" i form av meritpoängskompensation, som är 2.5) och detta, oavsett vilka kurser som ingår i din utländska utbildningen eller vilka kurser du kompletterade med i Sverige. Det är i alla fall den tolkning som jag, som inte gör antagning till utbildningar, gör. De som gör antagning till högskole-universitetsutbildningar i Sverige är antagningsgrupperna på lärosätena (universitet och högskolor) men administration kring antagning sköter Antagning.se - du kan ringa till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 och telefontid på vardagar kl.9-16).

    Studie- och yrkesvägledare